Rev. 2
“Nörogelişimsel Bozukluklar” içinden “Tik
Bozuklukları” kategorisinden Tourette Sendromu(TS), toplumda genel olarak
bilinmediği için bu bozukluğa sahip herhangi bir yaştaki birey
anlaşılamamaktadır. Bu durum da giderek böyle bireylerin toplumsal yaşamdan ayrılmalarına,
izole olmalarına vd neden olabilmektedir.
TS NEDİR? VE..
TS kısaca, harekete ve sese bağlı tikler
içeren ve çoğu zaman da (vakaların yaklaşık %90’ı) hiperaktivite ve
takıntılı-zorlantılı bozukluğun da etkileşim halinde olabildiği, dürtü-kontrol
sorunları ve davranış bozuklukları gibi birçok sıkıntının da etkileşebileceği,
günümüzde tedavisi olmayan bir bozukluktur. Bu bozukluğu yaşayan hastalar çoğu
zaman toplumda yanlış anlaşılırlar ve dışlanırlar. Çünkü tikler nedeni ile
gözleri, kolları, bacakları sürekli hareket halinde olabilir. Bazen
ağızlarından bela okumalar, kontrolsüz küfürler vbg kaçabilir. Köpek uluması
benzeri sesler çıkarabilir, istemsiz bağırabilirler. Takıntıları, dikkat
dağınıklığı, evde, okulda, iş yerlerinde sorun yaratabilir. Hiperaktivite
varsa, sabırsız ve ani hızlanan hareketler yapabilirler. Dürtü kontrolü sorunu
nedeni ile aniden öfkelenebilirler, katı kurallara uymakta çok zorlanırlar vs..
Bu bozukluğa sahip olan bir çok birey, kendi olağanüstü çabaları, anne ve/ya
baba desteği, okulların personeli ve çevre ile dayanışabilmesi sayesinde, okul
yaşamlarını başarıyla tamamlayabilirler. Çok çeşitli meslekleri yapabilirler. Ancak, hep yaşamın içinde olabilmeleri
gerekir. Aksi durumlarda, ortamlardan uzaklaştırılırlarsa, eve kapandıkça, sosyal
destek alanı daraldıkça, temel ihtiyaçlarını karşılayamadıkça yaşadığı Tourette
Sendromu’nun sıkıntılarından olan tikler, takıntılar, hiperaktivite vbg ve
depresyonda artış vbg başgösterir.
Şimdi, güçlülere; siyasilere, zengin iş adamlarına,
belediye yetkililerine soruyoruz: “Siz, çocuğunuz, bir yakınınız TS’li olsaydı
nasıl davranırdınız, neler yapılsın isterdiniz?”
Hepimizin en önemli ihtiyaçlarından
birisi de zaten sosyal ortamlarda kaynaşmak değil midir?
Bunun için, mesela, her mahallede büyüklüğüne göre en
az bir adet community center benzeri bir mekan var edilemez mi? Sanat, zenaat, okuma, sohbet, film izleme ve çeşitli
sporlar gibi aktivitelerin düzenlenebileceği böyle çayevi benzeri yerler,
belediyelerimiz, zengin iş insanları mükemmelen gerçekleştiremezler mi? Bu
ortamlar, iletişimi kolaylaştırıcı sosyal hizmet uzmanları, psikolog ve
çevreden gönüllülerin kısa bir eğitimle katkıları ile herhangi birimiz için sosyalleşme
işlevlerini mükemmelen yerine getirebilir.
(Bu ortamın ayrıntıları ile ilgili bir projemiz de hazır ve destek
bekler durumdadır.)
GENEL MALİ SORUN
Nörogelişimsel Bozukluk(NGB) gibi günlük
hayatın yaşanmasını etkileyen hastalıklara sahip olan bireylerle beraber,
ailelerinin yaşantıları da maddi ve manevi zora girebilmektedir. Buna göre: Bu
tür hastaların yaşamlarını mali olarak sürdürmeleri önemli bir sorundur. Yaşam
boyu sabit bir gelire kavuşmaları, hasta ve yakınlarının özgüvenlerini
pekiştirecek, daha sakin bir psikoloji içinde bulunmalarına yol açacaktır. Buna
göre yapılacak bir mevzuat düzenlemesi (diğer engelliler) bu sorunu çözebilir.
AKADEMİSYENLER, ARAŞTIRMA, TANITIM ve
ETİK
Bir diğer önemli konu, henüz tedavisi
olmayan TS’yi disiplinlerarası yaklaşımlarla akademisyenlerin MERAK ETMELERİ;
ARGE çalışmalarını geliştirmeleri ve de TSli ve yakınlarına destek ve de
bilimsel aklı yaymaya yönelik gönüllü çabalara da teşvik edilmeleri gereklidir.
Tüm bu isteklerimize destek olabilecek en önemli güçler ise, disiplinlerden vazgeçilemezi sanat ve medya
kullanımıdır. TSnin farkındalığı, tedavideki gelişmelerin kamuya duyurulması,
olumlu sosyal etkileşimlerin yayılması vbg için çok önemlidir. Bizlerde ve akademisyenlerde
NGB kişilerle ilgili bulunan birçok gerçek yaşam deneyiminin başkalarına
aktarımı çok değerlidir. İşte bu gibi birçok önemli konu için linkteki etik
güvencenin onaylanması şarttır: Medya, sanatçılar, akademisyenler ve genel için
bir
Etik Güvence örneği: http://www.beyaznokta.org.tr/cms/images/BelgeselYapimcC4B1lariicinEt
ikGuvence2.pdf
EĞİTİM
TS'na sahip aileler bilgi ile
bilinçlenmeliler. Bu nörolojik durumun kendi / çocuklarının hatası olmadığını,
ama yanlış davranılırsa, sorunun derinleşeceğini bilmeliler. Öğrencilere,
okul yaşamlarında personele nasıl davranmaları gerektiği ve TS olan kişiler toplumun
geneliyle benzer zekaya sahip olsalar da çoğu zaman özel eğitime
gereksinimlerinin olabileceği bilgisi verilmelidir. Nörolojik bir durum olan bu
bozukluğun ödül ve ceza ile tedavi edilemeyeceği bilinmelidir. Çünkü, tikler,
DEHB, öğrenme zorlukları, yıkıcı davranış, anksiyete ve ruh hali bozuklukları
öğrenmede sıkıntılar yaratabilir. Bu semptomları azaltmak için uygulanan tedavi
veya semptomların etkilerini azaltmak için yapılacak rahatlatmalar, TS’li
kişilerin eğitim durumlarını iyileştirebilir. Bu nedenle belirli öğrenme
problemleri olan çocuklara, öğrenme profiline uygun özelleştirilmiş eğitimsel
teknikler kullanılarak, aynı sosyal ortama kaynaşması sağlanarak yardım
edilebilir. “Diğer sağlık engelli” olarak tanımlanan TS’li öğrenci,
Bireyselleştirilmiş Eğitim Plan’ının (BEP) kapsamına girer (ABD’de deki durum).
BEP, öğrencinin potansiyelini kullanmasını engelleyen öğrenme zorluklarının
etkilerini azaltmada yardımcı olabilir.
TEDAVİ MERKEZLERİ
Sağlık ocaklarına bu gibi konuları
yakından izleyecek ve destek verecek sosyal hizmet uzmanları ve psikologların
da dahil edilmesi. Aile hekimlerinin bu tür rahatsızlıklarla ilgili bilgileri
kapsayan hizmet içi eğitimden geçmelerinin gereklidir.
NGB kapsamındaki hasta ve yakınları,
birbirine zıt iki etki altındadır: Hastalar bir yandan aile ortamının sıcaklığı
içinde olmalı; ama diğer yandan da alevlenme periyotlarında tıbbi destek
alabilecekleri bir kuruma “kolayca” kabul edilebilmelidir. Hatta Tik Bozuklukları ve/ya TS için acil
bölümlerinin ayrılması önerilir. Mevcut sağlık sistemi içinde bu pek kolay
değildir. Buna göre en önemli ihtiyaç, Sağlık Bakanlığı’nın bu süreci
kolaylaştırıcı önlemleri almasıdır.
TS’li ve yakınları olarak yaptığımız bu
ORTAK AKIL çalışmasının kaynağı: http://asukrandemiralp2.blogspot.com.tr/2015/05/norogelisimselbozukluklarvetourette.htm linkinde olup tüm TS’li ve NGB sorunu yaşayan bütün
bireylerin en genel ihtiyaçlarını içermektedir.
NOT: Bu sorun hasta, yakını ve çevresi
olarak ele aldığımızda her an herhangi birimiz için çok önemli olabilir. Toplumumuzda
ise en az, yaklaşık birbuçukmilyon insan bu sorunun etkisi altındadır.
DAVET (Rev.2)
TS konusunda daha hızlı gelişmeler ve destek için konunun vazgeçilemez paydaşları; bozukluğu yaşayan birey, yakınları, çevresi, öğretmenler, uzmanlar ve Sağlık Bakanlığı arasında bir etkileşim - dayanışma ağı oluşturulmasını öneriyoruz.
Ezber Kalıpları kaynak için tıklayınız: http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/kaliplar/diger/
Facebook sayfamız için tıklayınız:
https://www.facebook.com/pages/Tourette_Syndrome_Turet_Sendromu/1418717421690985
Derleyen:
TS konusunda daha hızlı gelişmeler ve destek için konunun vazgeçilemez paydaşları; bozukluğu yaşayan birey, yakınları, çevresi, öğretmenler, uzmanlar ve Sağlık Bakanlığı arasında bir etkileşim - dayanışma ağı oluşturulmasını öneriyoruz.
Yaygın ve yerleşik kalıplar | Neler sorulabilirdi? | Sorulsaydı, yerleşik kalıptakinden farklı hangi bakış açısının ortaya çıkmasını tetikleyebilirdi? |
---|---|---|
"Ateş düştüğü yeri yakar!" | Gerçek olaylara baktığımızda durum böyle midir? | B.Russel: Sizin mutluluğunuz başkalarının mutluluğuna bağlıdır doğruysa toplumda sorunları azınlıkların deyip atlamamalıyız. |
Bir tek kişi bile olsa haklı sesini nasıl duyurabilir? | Nicelik değil nitelik ön plana çıkar ve tüm sorunlara akılcı yaklaşımlar uygulanabilirdi: https://www.facebook.com/groups/606595136028806/ |
Facebook sayfamız için tıklayınız:
https://www.facebook.com/pages/Tourette_Syndrome_Turet_Sendromu/1418717421690985
Derleyen:
A.Şükran Demiralp, 28-05-2015
http://www.utb.org.tr/makaleler/arge-nedir-nasil-yapilmalidir.html
YanıtlaSilTübitak'a bile yıllar önce e-posta yolladım. Şu proje için: http://www.h2020.org.tr/tr/content/e-rare-3-nadir-hastaliklar-era-net-2015-yili-uluslararasi-ortak-cagrisi-aciliyor
Sil